10.07.2023

Grupa ORLEN ogłosiła przetarg na budowę lądowej części terminala instalacyjnego w Świnoujściu

ORLEN Neptun, spółka odpowiadająca za rozwój morskiej energetyki wiatrowej, ogłosił postepowanie przetargowe na budowę lądowej części terminala instalacyjnego dla projektów offshore wind w Porcie Świnoujście. Inwestycja zostanie uruchomiona na przełomie 2024 i 2025 r., a pierwszym projektem realizowanym przy jej wykorzystaniu będzie Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy ORLEN i kanadyjskiej spółki Northland Power.

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun powstanie na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Znajdą się na nim przede wszystkim powierzchnie do składowania elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak: wieże, łopaty i gondole. Dodatkowo, w ramach projektu powstanie infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek warsztatowy i administracyjno-biurowy dla klientów terminala.

Za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W zeszłym miesiącu ogłosił on postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża, wysunięte o 25 metrów na wodę względem nabrzeży istniejących. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Nowe nabrzeża będą charakteryzowały się ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach ok 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych.

Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu morskich farm wiatrowych w Polsce. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji. Co ważne, port w Świnoujściu ze względu na swoją lokalizację, będzie mógł oferować obsługę nie tylko polskich instalacji, ale również zagranicznych, np. prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.