Grupa ORLEN uzyskała ostateczną decyzję Ministra Infrastruktury o przyznaniu pięciu nowych lokalizacji pod budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku o łącznej mocy ok 5,2 GW. Cztery z nich znajdują się na Ławicy Odrzańskiej, w pobliżu Świnoujścia, gdzie koncern buduje swój port instalacyjny dla instalacji offshore wind. Piąta lokalizacja położona przy Ławicy Słupskiej. Ten obszar graniczy z miejscem, gdzie ma powstać farma wiatrowa o mocy do 1200 MW Baltic Power, którą Grupa ORLEN realizuje we współpracy z kanadyjskim partnerem Northland Power.
Ostateczna decyzja o przyznaniu koncesji oznacza, że Grupa ORLEN będzie mogła rozpocząć prace nad przygotowaniem projektów pięciu nowych farm wiatrowych. W pierwszej kolejności wykonane zostaną m.in. pomiary wietrzności, wstępne badania geotechniczne i badania środowiskowe, niezbędne w procesach administracyjnych i projektowych.
Uruchomienie nowych inwestycji offshore wind pozwoli zasilić w zieloną, zeroemisyjną energię ok. 7 milionów gospodarstw domowych.
Powierzchnia i moc poszczególnych lokalizacji:
14.E.1 – ok 80 km²; ok. 800 MW,
14.E.2 – ok 90 km²; ok. 900 MW,
14.E.3 – ok 125 km²; ok. 1200 MW,
14.E.4 – ok 150 km²; ok. 1200 MW,
46.E1 – ok 110 km²; ok. 1000 MW.
Ogólny harmonogram inwestycyjny
Uzyskanie koncesji na budowę farmy na morzu to początek długiej drogi do powstania instalacji offshore wind. Cały proces składa się z czterech etapów.
Zadaniem inwestora jest uzyskanie:
- pozwoleń lokalizacyjnych,
- umowy przyłączeniowej
Dodatkowo musi on przeprowadzić:
- badania geologiczne,
- badania geofizyczne oraz
- analizy środowiskowe.
Ten etap zamyka uzyskanie przez inwestora prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Ten etap zaczyna się od:
- wykonania badań geotechnicznych i
- pomiarów wietrzności
A następnie:
- wykonuje się projekt budowlany i
- rozpoczyna się organizację łańcucha dostaw.
Aby określić szczegółowe rozwiązania techniczne przyszłej farmy potrzebne są:
- ocena warunków geotechnicznych,
- wyniki analiz produktywności wykonanych na podstawie pomiarów wiatru, a także
- aktualne warunki rynkowe
Po przygotowaniu koncepcji technicznej i wykonaniu projektu budowlanego, inwestor może ubiegać się o uzyskanie pozwolenia na budowę.
Zadaniem inwestora jest zorganizowanie produkcji i dostawy komponentów morskiej farmy wiatrowej i przyłącza.
Cały proces składa się z dwóch części. Pierwszy z nich to zapewnienie łańcucha dostaw dla jednostek wytwórczych. Chodzi o:
- turbiny, które odpowiadają średnio za 40 proc. nakładów inwestycyjnych związanych z budową nowej farmy wiatrowej
- fundamenty
Druga część łańcucha dostaw dotyczy urządzeń służących wyprowadzeniu mocy. Najważniejsze są:
- morskie kable przesyłowe,
- morska i lądowa stacja transformatorowa,
- lądowe kable przesyłowe.
Ostatni etap związany jest z przygotowaniem logistyki budowy, budową, odbiorem i pozwoleniem na użytkowanie.
Budowę morskiej farmy wiatrowej można podzielić na kilka etapów:
- transport elementów farmy wiatrowej od producentów do miejsca ich składowania (w przypadku ORLEN Neptun będzie to Terminal Instalacyjny w Świnoujściu),
- przygotowania podłoża, np. oczyszczenia dna, a następnie jego stabilizacji poprzez wysypanie kamienia, zarówno pod fundamenty, jak i trasę kabla,
- instalacja fundamentów,
- instalacja morskiej stacji elektroenergetycznej,
- instalacja okablowania,
- montaż poszczególnych komponentów elektrowni wiatrowej: wieży, gondoli, rotora,
- budowa lądowej stacji elektroenergetycznej,
- budowa bazy eksploatacyjnej.