Pod koniec pierwszego półrocza 2025 r. w porcie w Świnoujściu uruchomiony zostanie pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminal instalacyjny offshore wind. Będzie on łączył funkcjonalność tradycyjnego terminala instalacyjnego jak i klasycznego portu przeładunkowego.
Terminal w Świnoujściu został tak zaprojektowany, aby mógł przyjmować wszystkie, nawet największe statki typu: jack-up i heavy lift przeznaczone do obsługi projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok 15 MW.
Oferta Terminala Instalacyjnego będzie obejmowała zarówno rozładunek i załadunek oraz składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm offshore wind takich jak:
- fundamenty monopalowe oraz typu jacket,
- wieże,
- łopaty,
- gondole,
- elementy służące do okablowania farm wiatrowych.
Dodatkowo infrastruktura terminala zostanie tak przygotowana, aby przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, które ważą nawet do 24 000 [t].
Atutem inwestycji w Świnoujściu będzie doskonała lokalizacja umożliwia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy. Ponad to położenie w głębi lądu, gwarantuje korzystne warunki pogodowe.
Docelowo wydajność instalacyjna terminala w Świnoujściu wyniesie ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie. Pracować tu będzie sto osób.
Pierwszym planowanym przedsięwzięciem realizowanym w Terminalu Instalacyjnym będzie projekt Grupy ORLEN oraz Northland Power - Baltic Power o mocy blisko 1,2 GW. W następnej kolejności podobne inwestycje zostaną uruchomione w Świnoujściu przez podmioty krajowe i zagraniczne biorące udział w budowie farmach wiatrowych na Bałtyku.
Dane szczegółowe:
- Głębokość toru wodnego – 12,5 m,
- Szerokość w dnie toru podejściowego – 130 m,
- Łączna długość nabrzeży – 496 m, w tym:
- Nabrzeże nr 1 o długości 250 m przeznaczone do rozładunku przychodzących komponentów,
- Nabrzeże nr 2 o długości 246 m przeznaczone do załadunku wstępnie złożonym turbin,
- Powierzchnia zaplecza składowego - ok. 16 ha,
- Dopuszczalne obciążenia robocze w obszarze nabrzeża załadunkowego - 50 t/m2.
Statki
W terminalu instalacyjnym w Świnoujściu cumować będą największe i najnowocześniejsze jednostki pływające przeznaczone do obsługi projektów morskich farm wiatrowych.
Heavy Maintenance and Construction – statek typu jack-up
Zadaniem statków jack-up jest transport, podnoszenie i instalacja wszystkich elementów niezbędnych do budowy morskich turbin wiatrowych.
Są one wyposażone w:
- główny żuraw o udźwigu ponad 3000 ton,
- 160 metrowy wysięgnik oraz
- cztery gigantyczne nogi o długości do 130 metrów.
Pozostałe dane:
- Długość: ok 170 m
- Szerokość: ok 60 m
- Maksymalne zanurzenie: 7,5 m
- Nośność: ponad 20000 ton
- Powierzchnia ładunkowa: 7000 m²
- Maksymalna głębokość wody umożliwiająca prace instalacyjne: ok 80 m
Heavy Lift Vessel
Statki typu heavy lift vessel służą do transportu elementów składowych morskiej turbiny wiatrowej.
Parametry:
- Długość: ok 220 m
- Szerokość: ok 50 m
- Maksymalne zanurzenie – 11 m
- Ładowność – 30000 ton
- Powierzchnia ładunkowa – 8000 m²