O spółce

Terminal instalacyjny w Świnoujściu

Na przełomie 2024 i 2025 r. w porcie w Świnoujściu uruchomiony zostanie pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie terminal instalacyjny offshore wind. Będzie on łączył funkcjonalność tradycyjnego terminala instalacyjnego jak i klasycznego portu przeładunkowego. 

Terminal w Świnoujściu został tak zaprojektowany, aby mógł przyjmować wszystkie, nawet największe statki typu: jack-up i heavy lift przeznaczone do obsługi projektów morskich farm wiatrowych z turbinami o mocy ok 15 MW.

Oferta Terminala Instalacyjnego będzie obejmowała zarówno rozładunek i załadunek oraz składowanie elementów wykorzystywanych do budowy farm offshore wind takich jak:

  • fundamenty monopalowe oraz typu jacket,
  • wieże,
  • łopaty,
  • gondole,
  • elementy służące do okablowania farm wiatrowych.

Dodatkowo infrastruktura terminala zostanie tak przygotowana, aby przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, które ważą nawet do 24 000 [t].

Atutem inwestycji w Świnoujściu będzie doskonała lokalizacja umożliwia dogodny dostęp kolejowy, promowy, lotniczy i drogowy. Ponad to położenie w głębi lądu, gwarantuje korzystne warunki pogodowe.

Docelowo wydajność instalacyjna terminala w Świnoujściu wyniesie ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie. Pracować tu będzie sto osób.

Pierwszym planowanym przedsięwzięciem realizowanym w Terminalu Instalacyjnym będzie projekt Grupy ORLEN oraz Northland Power - Baltic Power o mocy blisko 1,2 GW. W następnej kolejności podobne inwestycje zostaną uruchomione w Świnoujściu przez podmioty krajowe i zagraniczne biorące udział w budowie farmach wiatrowych na Bałtyku.

Dane szczegółowe:

  • Głębokość toru wodnego – 12,5 m,
  • Szerokość w dnie toru podejściowego – 130 m,
  • Łączna długość nabrzeży – 496 m, w tym:
    • Nabrzeże nr 1 o długości 250 m przeznaczone do rozładunku przychodzących komponentów,
    • Nabrzeże nr 2 o długości 246 m przeznaczone do załadunku wstępnie złożonym turbin,
  • Powierzchnia zaplecza składowego - ok. 16 ha,
  • Dopuszczalne obciążenia robocze w obszarze nabrzeża załadunkowego - 50 t/m2.

Statki

W terminalu instalacyjnym w Świnoujściu cumować będą największe i najnowocześniejsze jednostki pływające przeznaczone do obsługi projektów morskich farm wiatrowych.

Heavy Maintenance and Construction – statek typu jack-up

Zadaniem statków jack-up jest transport, podnoszenie i instalacja wszystkich elementów niezbędnych do budowy morskich turbin wiatrowych.

Są one wyposażone w:

  • główny żuraw o udźwigu ponad 3000 ton,
  • 160 metrowy wysięgnik oraz
  • cztery gigantyczne nogi o długości do 130 metrów.

Pozostałe dane:

  • Długość: ok 170 m
  • Szerokość: ok 60 m
  • Maksymalne zanurzenie: 7,5 m
  • Nośność: ponad 20000 ton
  • Powierzchnia ładunkowa: 7000 m²
  • Maksymalna głębokość wody umożliwiająca prace instalacyjne: ok 80 m

Heavy Lift Vessel

Statki typu heavy lift vessel służą do transportu elementów składowych morskiej turbiny wiatrowej. 

Parametry:

  • Długość: ok 220 m
  • Szerokość: ok 50 m
  • Maksymalne zanurzenie – 11 m
  • Ładowność – 30000 ton
  • Powierzchnia ładunkowa – 8000 m²